Artykuły Nawigacja  

Elewacje   


 

Click Here for more articles

Google
 

Zastosowanie praktyczne hydrauliki


Jak naprawić cieknący kran?

Józef Lonczak

Cieknący kran to kłopot w domu. Niestety wraz z wyciekającymi kropelkami uciekaja nam pieniądze.

- Wymiana uszczelki nie jest trudną sprawą, ale gdy głowica nie daje się wykręcić lepiej wezwać fachowca - radzi Tomasz Demiński, właściciel PPHU T&S w Rzeszowie.

Okazuje się, że naprawa "cieknącego kłopotu” nie musi być problemem. Wystarczą dobre chęci, odrobina zmysłu, klucz (np. nastawny) i śrubokręt. Jeśli mamy do tego nowe uszczelki, to z naprawą możemy się szybko uwinąć.

Od czego się zabrać? Najpierw musimy ustalić przyczynę nieszczelności. Może nią być przeciekająca woda przez wylewkę, która kapie, nawet wtedy, gdy kran jest zakręcony. Woda może także przeciekać obok sworznia pokrętła - między sworzniem a dławicą, lub pomiędzy głowicą a dławicą.

Odcinamy dopływ wody

Jeśli ustaliliśmy przyczynę niesprawności baterii, możemy przystąpić do "dzieła”. Jednak wcześniej należy zamknąć dopływ wody do felernej baterii.
Uwaga, nie wolno zapomnieć o odcięciu dopływu wody, gdyż w przeciwnym wypadku grozi to zalaniem mieszkania.

Aby tego uniknąć wystarczy zakręcić zawór główny, znajdujący się np. w piwnicy, w pobliżu wodomierza. Niekiedy zawór główny może znajdować się na pionie lub jego poziomym odgałęzieniu w mieszkaniu.

Wracając do cieknącej baterii, wystarczy czasem tylko dokręcić na sworzniu obejmującą go dławicę. Aby to zrobić należy wcześniej zdjąć ze sworznia kolejno pokrywę pokrętła lub śruby go mocującej, śrubę mocującą pokrętło i wreszcie pokrętło.

Tu kolejna uwaga, do dokręcania używamy dobrej jakości narzędzi (kluczy), choćby, dlatego aby nie uszkodzić baterii. Jeżeli dokręcenie nie dało oczekiwanego rezultatu lub efekt jest taki, że, bo woda wprawdzie mniej, ale nadal wycieka, trzeba będzie prawdopodobnie wymieć uszczelki. Nie pozostaje mam, zatem nic innego, jak sprawdzenie rzeczonej uszczelki. Jeśli jest zużyta całkowicie lub częściowo, albo nawet lekko uszkodzona należy wymienić ją na nową. Dławica na nowej uszczelce, dokręcona do niej, powinna sprawę przecieku skutecznie załatwić.

Tomasz Demiński, właściciel PPHU T&S w Rzeszowie: - Jeśli ktoś ma odpowiednie narzędzia i "czuje się na siłach” to może samodzielnie naprawić kran. Jednak przy kłopotach z kranem radziłbym skorzystać z usług hydraulika. Przy okazji warto poprosić go o wystawienie rachunku lub faktury. Potem w razie zalania mieszkania łatwo ustalić sprawcę i nie ma kłopotów z uzyskaniem odszkodowania z firmy ubezpieczeniowej. Niektórzy ubezpieczyciele nie chcą, bowiem uznać szkody, jeśli usługa została wykonana przez osobę nieuprawnioną.

 

Uszczelniamy

Jeżeli jednak dokręcenie dławicy do nowej uszczelki nie pomaga, to trzeba ją jednak wyjąć z korpusu. Znajdujący się na skokach jej gwintu sznur uszczelniający należy usunąć. Zużyty, przetarty, popękany sznur można zastąpić specjalną taśmą uszczelniającą, lub nawet bawełnianą nitką, nasączoną uprzednio stearyną. Po nawinięciu cienkiej warstwy nitki na gwint, dławicę trzeba wprowadzić do korpusu, dociskając nią uszczelkę.

Wymiana uszczelki

Przystępując do tego zadania należy wykręcić korpus kranu i wyjąć z niego zawór grzybkowy. Zawór ten, swoim trzpieniem, jest luźno osadzony w otworze zakończenia sworznia. Po odkręceniu mosiężnej nakrętki można zdjąć starą uszczelkę i na jej miejsce nałożyć nową. Zabezpiecza się ją przed wypadnięciem dokręcając do pierwszego oporu uprzednio zdjętą nakrętką. Następnie grzybek mocuje się w sworzniu i razem z korpusem kranu wprowadza do korpusu baterii.

Uwaga, doświadczony hydraulik radzi, aby przed wkręceniem głowicy w gniazdo baterii, cofnąć zawór grzybkowy sworznia, czyli odkręcić pokrętło kranu w lewą stronę. Dopiero z tak ustawionym zaworem sworznia można wkręcić korpus kranu. Oczywiście należy przy tych czynnościach sprawdzać właściwe, równomierne ułożenie uszczelki na jego kołnierzu.

Sprawdź wylewkę

Hydraulicy wymieniają jeszcze inną dość częstą przyczynę "awarii”. Zdarza się, że woda przecieka obok nakrętki ruchomej wylewki, gdy kran jest odkręcony. Na to także jest prosty sposób. Zlikwidowanie tego rodzaju przecieku wody polega na wymianie kompletu pierścieni i uszczelek w miejscu połączenia wylewki z korpusem odbiornika baterii. Ruchomą wylewkę zdejmujemy po odkręceniu jej nakrętki. Następnie wymieniamy uszczelki i zakładamy wylewkę dokręcając nakrętkę mocującą.

Zastosowanie praktyczne hydrauliki

Obecnie największe znaczenie ma tzw. hydraulika siłowa, która zajmuje się głównie opracowywaniem i wykorzystaniem układów hydraulicznych. Układem hydraulicznym jest zespół wzajemnie połączonych części, których zadaniem jest przekazywanie energii lub sterowanie za pośrednictwem cieczy hydraulicznej pod ciśnieniem, w układzie zamkniętym. Działanie układu hydraulicznego opiera się na wymuszonym i sterowanym przepływie cieczy hydraulicznej, która wykonuje pracę. Ruch cieczy jest tu wymuszany przez pompę, natomiast energia jest odbierana przez siłowniki hydrauliczne (albo cylindry hydrauliczne - zmieniające energię strumienia cieczy w ruch prostoliniowy albo silniki hydrauliczne, zmieniające energię strumienia cieczy na ruch obrotowy). Podstawowe części większości układów hydraulicznych to m.in.:

    * zbiornik z cieczą hydrauliczną,
    * zawór zwrotny,
    * pompa hydrauliczna,
    * filtry
    * zawór regulujący dopływ cieczy hydraulicznej do silnika hydraulicznego,
    * silnik hydrauliczny,
    * zawór regulujący dopływ cieczy hydraulicznej do siłownika hydraulicznego,
    * siłownik hydrauliczny,
    * odpowietrzanie.

Wzrost popularności układów hydraulicznych jest szczególnie duży od czasu II wojny światowej. W przypadku urządzeń przemysłowych, rolniczych, budowlanych czy górniczych systemy te skutecznie współzawodniczą z ich mechanicznymi lub elektrycznymi odpowiednikami. Główną ich zaletą jest wszechstronność i wydajność oraz łatwość sterowania i dokładność (szybka reakcja na czynności wykonywane przez operatora). Są one zdolne do wytwarzania sił sięgających od kilku gramów do tysięcy ton.

Systemy hydrauliczne są bardzo ważnym źródłem przekazywania energii m.in. w nowoczesnych samolotach (hamulce, wypuszczane podwozie), samochodach (układ kierowniczy, ciężarówki wywrotki).